Propozycje zabaw i ćwiczeń na wspólne spędzanie czasu z dzieckiem
Kiedy pogoda nam nie sprzyja i nie mamy co robić w domu to idealny czas, żeby poćwiczyć ze swoim dzieckiem pamięć, koncentrację uwagi, spostrzegawczość oraz wiele innych umiejętności. Życzymy udanej zabawy.
Oto kilka propozycji:
ZAPAMIĘTYWANIE OBRAZÓW
Wybierz książkę z obrazkiem, rysunek lub zdjęcie. Oglądaj go z dzieckiem przez ok. minutę i poproś o zapamiętanie jak największej ilości szczegółów. Następnie zasłaniając obrazek, poproś je o opisanie jak największej ilości elementów. Pytaj o kolor, miejsce, tło i inne szczegóły. Możesz zacząć od prostych zdjęć lub rysunków, stopniowo przechodząc do bardziej skomplikowanych.
WSŁUCHIWANIE SIĘ W DŹWIĘKI
Prosimy dziecko, aby wygodnie położyło się na łóżku i zamknęło oczy. Później prosimy, aby słuchało dźwięków, najpierw tych dochodzących z ulicy (szum wiatru, przejeżdżające samochody), potem tych dochodzących z mieszkania (odgłosy kuchni, dźwięki z innych mieszkań), a na koniec tych dochodzących z ciała dziecka (bicie serca, oddech). Za każdym razem, gdy usłyszy jakiś dźwięk, opowie Ci co słyszy. Ćwiczenie warto robić przez ok. 5 minut. Doskonale wycisza i trenuje uwagę.
CO MASZ W RĘKU?
Zasłaniamy dziecku oczy i prosimy, aby dotykiem rozpoznało przedmioty, które umieszczamy mu w dłoni. Początkowo podajemy przedmioty codziennego użytku, takie jak: łyżka, kubek, później mogą to być przedmioty, których rzadziej używa.
CO SŁYSZAŁEŚ?
Dziecko ma zamknięte oczy, w tym czasie osoba dorosła wykonuje różne dźwięki (dzwoni dzwonkiem, stuka w stół, szura krzesłem, stuka w szklankę). Po chwili dziecko ma odpowiedzieć na pytanie, jakie dźwięki słyszało. Stopniowo zwiększamy ilość prezentowanych w każdej próbie dźwięków.
PRZYJRZYJ SIĘ I ZAPAMIĘTAJ
Jest to zabawa dla rodzica i dziecka. Uczestnicy dokładnie przyglądają się całemu pomieszczeniu, w którym się znajdują. Jedna osoba wychodzi, a reszta w tym czasie zmienia coś lub kogoś. Wychodzący musi po powrocie zorientować się, co się zmieniło i wymienić te rzeczy, które zmieniły swoje miejsca.
WYKRYWACZE DŹWIĘKÓW
Rozpocznij zabawę od instrukcji: Zamknij oczy i uważnie wsłuchaj się w dźwięki, jakie do ciebie docierają. Jaki jest najbliższy dźwięk, który słyszysz? Jaki jest najgłośniejszy? Jaki najcichszy? Jaki najdalszy? Po takim wprowadzeniu rodzic chodzi po pokoju i produkuje serię różnych dźwięków (ok. 5 różnych na początek), np. klapnięcie nożyczkami, szelest przewracanych kartek itp. Kiedy skończy, dziecko otwiera oczy i stara się przypomnieć sobie wszystkie dźwięki, które słyszało.
ZABAWA W MILCZENIE
Przygotuj wcześniej nagrody. Jest to konkurs dla wszystkich członków rodziny. Kto dłużej wytrzyma nic nie mówiąc – wygrywa. Nie wolno również „produkować” żadnych innych dźwięków. Dobrym pomysłem jest postawienie zegara w widocznym miejscu, tak aby dziecko ćwiczyło poczucie czasu na razie na małych jednostkach, takich jak sekundy czy minuty. Wyłączcie wszystkie odbiorniki w domu, zapewnij całkowitą ciszę.
ZAPAMIĘTAJ RUCHY
Dzieci i dorośli siedzą w kółku. Wybrane dziecko wykonuje jeden prosty ruch np. kiwa głową. Kolejne osoba powtarza ten ruch i dodaje swój. Następna osoba powtarza ruchy kolegów dodając swój ruch.
CO ROBILIŚMY?
Poproś dziecko o zamknięcie oczy i rozluźnienie się. Dziecko próbuje sobie przypomnieć, co robiło od momentu wstania z łóżka, aż do tej chwili, ale bardzo dokładnie i ze szczegółami. Zadajemy pytania pomocnicze, kiedy widzimy, że dziecko się gubi.
KONCENTRACJA I SPOSTRZEGAWCZOŚĆ
Kładziesz na stole 10 różnych przedmiotów, następnie wyjaśniasz dziecku, że ma 1 minutę na to, aby dobrze im się przyjrzeć. Potem przykrywasz wszystkie przedmioty, a ono musi wymienić, co znajduje się na stole. Ilość przedmiotów dostosuj do wieku dziecka.
PILOT W SAMOLOCIE
W zabawie bierze udział dwoje dzieci lub dorosły i dziecko. Jedno jest pilotem samolotu i ma zamknięte oczy, natomiast drugie odgrywa rolę kapitana wieży kontrolnej i za pomocą słów kieruje samolotem, aby bezpiecznie wylądował na lotnisku. Pilot musi maksymalnie się skoncentrować, poruszając samolot między ustawionymi na dywanie przeszkodami. Bezpiecznego lotu!
KIM JESTEM?
Dziecko lub dzieci losują kartoniki z różnymi postaciami np. konika, żaby, króla, motyla lub różnym zawodami i czynnościami, w zależności od wieku dziecka itp. Każdy z uczestników ruchowo (kalambury) przedstawia daną postać, pozostali muszą odgadnąć jaka to postać. Do zabawy możesz wykorzystać kartoniki z gier, zdjęcia z gazet czy stare zdjęcia rodzinne.
CIEPŁO-ZIMNO
Polega na poszukiwaniu ukrytego w pokoju przedmiotu na podstawie ustnych wskazówek. Ukryj jakiś przedmiot i kieruj krokami dziecka posługując się 2 informacjami. Kiedy mówisz „ciepło” oznacza to, że dziecko jest blisko poszukiwanego przedmiotu. Kiedy mówisz „zimno” oznacza, że dziecko oddala się od niego.
OBSERWACJA
W pomieszczeniu polecamy dziecku odwrócić się i przyjrzeć się uważnie wszystkiemu co widzi. Następnie zadajemy pytania wymagające odtworzenia z pamięci: Co wisi za Tobą na ścianie? Jakiego koloru jest wazon na szafie? Co leży na półce?
UKŁADANIE PUZZLI
CZĘŚCI CIAŁA
Wskazywanie części ciała. Nazywamy szybko i wskazujemy na sobie części ciała. Dziecko ma robić to samo na sobie. Dla zmylenia co jakiś czas wskazujemy część ciała inną, niż wymieniamy – zadaniem dziecka jest wskazywać prawidłowo na podstawie usłyszanej instrukcji słownej.
RYMOWANKI
Nauka krótkich rymowanych wierszyków, wyliczanek, również z wprowadzaniem towarzyszących temu gestów.