Mamo, tato już wkrótce będę przedszkolakiem !
Zanim dziecko rozpocznie przedszkole, warto spędzić czas na rozmowach na temat tego, co będzie działo się w nowym miejscu. Można czytać dziecku książki o przedszkolu lub opowiadać o własnych doświadczeniach z dzieciństwa.
- Opowiedz o zabawach, posiłkach, zajęciach, czynnościach higienicznych, leżakowaniu, spacerach. Wiedza o tym daje dziecku poczucie kontroli nad sytuacją, dzięki temu maluch może z większym spokojem i otwartością podchodzić do nowego etapu w swoim życiu.
- Ucz dziecko prostych czynności, które przydadzą się w przedszkolu.
- Przyzwyczajajmy dziecko do samodzielnego jedzenia, ubierania się, mycia rąk, korzystania z toalety. Kiedy dziecko potrafi wykonać pewne czynności samodzielnie czuje się bardziej kompetentne i pewne siebie.
- W pierwszych dniach pobytu w przedszkolu zamiast zostawiać dziecko na cały dzień od razu, zacznij od dwóch do czterech godzin. Stopniowe wprowadzenie dziecka w nowe środowisko jest kluczowe dla łagodzenie potencjalnego stresu związanego z adaptacją. Krótkie wizyty pozwalają dziecku na stopniowe poznanie nowych twarzy, nowych dźwięków i nowych rutyn, co czyni cały proces mniej stresującym.
- Podczas pożegnania się z dzieckiem staraj się być spokojny. Twoje emocje są silnie odbierane przez dziecko, które często naśladuje postawy i uczucia dorosłych. Ważne jest aby pożegnania były krótkie i stanowcze. Przedłużanie pożegnań, zwłaszcza w szatni może wywołać u dziecka uczucie niepokoju i niechęci do pozostawiania w przedszkolu. Krótkie i pewne pożegnanie przekazuje dziecku wiadomość, że wrócisz po nie jak najszybciej i że może spokojnie cieszyć się czasem spędzonym w przedszkolu.
- Chwal dziecko za każdy krok w procesie adaptacji, nawet jeśli są to małe osiągniecia. Uznawanie i celebrowanie małych sukcesów dziecka ma ogromne znaczenie dla jego samooceny i pewności siebie. Kiedy dziecko otrzymuje uznanie za swoje osiągnięcia, czuje się docenione i ważne, co przekłada się na większą motywację do podejmowania nowych wzywań.
Starajmy się ubierać dzieci w taki sposób, aby było im wygodnie podczas zabaw i czynności samoobsługowych w łazience.
Od pierwszego dnia pobytu dziecka w przedszkolu zostawiamy w szatni ubrania na zmianę (bluzeczki, spodenki, majteczki, skarpetki). Wszystko to pakujemy do plecaka lub torby, podpisujemy lub oznaczamy naklejką, którą dziecko lubi. Wyposażamy dziecko w buty na zmianę (kapcie – najlepiej podpisane) na podeszwie antypoślizgowej. Nie sznurowane, dobre będą na rzepy. Dzieci najmłodsze zaopatrujemy w poduszkę „Jasiek”, którą należy podpisać.