Czym jest kodowanie w przedszkolu?
Kodowanie w przedszkolu to wprowadzenie dzieci do podstawowych koncepcji programowania poprzez zabawę i eksperymentowanie. Nie chodzi tutaj o naukę konkretnego języka programowania, ale raczej o rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywania problemów oraz rozbudzanie kreatywności. Poprzez różnorodne gry i aktywności, dzieci uczą się planowania, współpracy i koncentracji.
Propozycje zabaw z kodowaniem do wykorzystania w domu:
- Zabawa w „Roboty” z Kartami: Przygotuj zestaw kart, z których każda reprezentuje krok, jaki ma wykonać „robot” (dziecko). Na przykład: idź do przodu, skręć w lewo, skręć w prawo. Poproś dziecko, aby skomponowało sekwencję kroków, a następnie wykonajcie razem ruchy, jak prawdziwy robot.
- Zabawa z Planszą: Użyj kolorowych kwadratów lub prostokątów, aby stworzyć planszę podobną do planszy do gry w planszówki. Przypisz różnym kolorom różne komendy (np. kolor czerwony – idź do przodu, kolor zielony – skręć w lewo). Poproś dziecko, aby przemieszczało się po planszy, wykonując zadania związane z kolorami.
- Aktywności z kolorowymi kubkami: Do ich wykonania potrzebne będą kubki i kostki do gry…tylko tyle
Zachęcamy do zapoznania się z propozycjami zabaw, które znajdują się w linku poniżej
- Gry na Tabletach:
Istnieje wiele interaktywnych aplikacji i gier edukacyjnych na tabletach, które wprowadzają dzieci w świat kodowania. Wybierz gry dostosowane do wieku dziecka, które pomogą mu zrozumieć podstawowe koncepcje programowania poprzez interaktywne doświadczenia.
W linku znajdziecie przykładowe gry i aplikacje online, które uczą kodowania: www.gov.pl/web/koduj/gry-i-zabawy
- Gra w szachy, statki, kółko i krzyżyk
- Kodowanie obrazków.
Tu już przyda się umiejętność liczenia (wystarczy do 10) i znajomość alfabetu. To poniekąd zabawa związana z popularną grą w „statki”. Prosty rysunek należy nałożyć na planszę ze współrzędnymi. Plansza powinna mieć formę kratek. Obrazek tworzą po prostu odpowiednio pokolorowane kwadraty. W pionie i poziomie okienka planszy są oznaczone liczbami i literami alfabetu. Dziecko może albo zakodować współrzędne dla danego obrazka, podając odpowiednie liczby i litery dla konkretnych kolorów i ich położenia, albo na odwrót – sugerując się współrzędnymi, narysować obrazek (pokolorować odpowiednie pola).
W poniższych linkach znajdziecie kilka propozycji kodowania obrazków do druku
https://edukacja-dzieci.pl/kodowanie-latwe-obrazki-dla-najmlodszych/ http://bystredziecko.pl/matematyka/kodowanie/dyktanda-graficzne-piksele/