Wiek przedszkolny to okres osiągania kolejnego stadium dojrzałości fizjologicznej organizmu i rozwoju intelektualnego, budowania podstawowych struktur osobowości. To złoty wiek uczenia się, zdobywania doświadczeń społecznych, w tym przystosowujących do życia w grupie. Dlatego powinien on być intensywnie wykorzystywany przez nauczycieli, już od pierwszych kontaktów dziecka ze środowiskiem przedszkolnym.
Proces przystosowywania się dzieci trzyletnich do przedszkola może sprawić korzystne zmiany w ich rozwoju pod warunkiem, że będzie on przebiegał spokojnie, w atmosferze życzliwości i ciepła oraz w miarę ich możliwości. Nie każdy 3- latek jest na tyle dojrzały i gotowy, aby temu procesowi samodzielnie nadać właściwy kierunek. Istnieje więc ogromna potrzeba wsparcia dziecka w tym działaniu przez właściwie stworzone środowisko wychowawcze. Jest to jedno z ważniejszych zadań nauczycielki przedszkola przy pierwszym spotkaniu z maluchami. Dlatego w lipcu odbyły się spotkania adaptacyjne dla dzieci trzyletnich po raz pierwszy przekraczających próg naszego przedszkola. W tych dniach od godz. 9.00 do 11.00 czekała na dzieci i rodziców z propozycjami zabaw i zajęć nauczycielka Małgorzata Krzyżanowska. Wyrażamy nadzieję, że zaproponowane działania zmniejszą stres dzieci i rodziców. Adaptacja dziecka w przedszkolu jest istotnym elementem naszej pracy.
Celem naszych poczynań jest:
- Likwidacja sytuacji powodujących u dzieci napięcia emocjonalne w pierwszych kontaktach z przedszkolem.
- Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu przedszkola.
- Motywowanie dzieci i rodziców do podejmowania działań i zachowań sprzyjających integrowaniu się z przedszkolem.
- Nawiązanie bliskiego, serdecznego kontaktu w relacjach: nauczyciel - dziecko, nauczyciel - rodzic.
- Obniżenie lęku i niepokoju rodziców.